Gedragsverandering kan moeilijk zijn vanwege psychologische weerstand. Door deze weerstand te herkennen of te verwachten, kun je de invloed ervan op je poging tot verandering verminderen.
Stel je voor, je bent aan het winkelen in de stad en een straatverkoper vraagt of hij je iets mag vragen. Je weet al dat hij je iets wil verkopen, dus je zegt waarschijnlijk "nee". Omdat je geen zin hebt, te weinig tijd hebt, of simpelweg niet gedwongen wilt worden om iets te kopen. Dat gevoel van gedwongen worden om iets te kiezen, wordt in de Sociale Psychologie "reactance" genoemd en is een vorm van psychologische weerstand.
Reactance is het gevoel dat je keuzevrijheid beperkt wordt. Je hebt het idee dat je geen keuze meer hebt. Wat doen we dan? We doen vooral niet wat ons vriendelijk (maar dringend) gevraagd of verplicht wordt. Een goed voorbeeld van reactance kun je zien in dit filmpje.
De drang om vooral het tegenovergestelde te doen komt voort uit onze behoefte om autonoom te zijn, een belangrijke fundamentele psychologische behoefte. We beslissen graag zelf hoe we ons leven inrichten en welke keuzes we hierin maken. De weerstand heeft dus niets te maken met wat je precies van mensen vraagt. Het feit dat je ze probeert te beïnvloeden om een andere keuze te maken, waarin ze zelf niets hebben kunnen bepalen, zorgt voor het gevoel dat je je autonomie kwijtraakt en leidt dus tot weerstand!
Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep (klanten, collega's of kinderen) het gedrag vertonen dat je graag wilt zien? Hieronder staan een aantal voorbeelden van hoe je om kunt gaan met reactance. Let op: er zijn nog meer voorbeelden, maar dit zijn onze favorieten:
Wil je meer weten over reactance en hoe dit jouw organisatie kan helpen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Dan kijken we samen hoe we jou verder kunnen helpen!