ING

Hoe vergroot je de zelfredzaamheid van klanten via de online omgeving en zorg je voor minder belletjes naar de klantenservice?

Jaar project

2022

Thema

Financieel gedrag

Product / Dienst

Gedragsonderzoek en interventieontwikkeling

Beschrijving

Zelfredzame klanten creëren - minder en korter bellen naar de klantenservice

Resultaten

10% minder bellen naar klantenservice

Om dit gewenste gedrag (minder bellen naar de klantenservice) effectief te stimuleren deden we onderzoek naar de drijfveren en barrières van specifieke doelgroepen.


Ons onderzoek leidde tot aanvulling van bestaande persona's met nieuwe persona's op basis van psychologische weerstanden. Voor elke persona hebben we een beïnvloedingsstrategie ontwikkeld, bestaand uit verschillende interventies.


Vervolgens hebben we geadviseerd over de klantsegmenten gebaseerd op psychologische barrières en de ontwikkeling van de communicatie. Geschatte totale impact was een vermindering van 10%, berekend door het aantal inkomende telefoongesprekken en een vermindering van de gemiddelde gespreksduur van 9 seconden voor twee klantgroepen (+/- 250.000 klanten in die doelgroep).

We werken met toonaangevende klanten in de private en publieke sector.